szombat, november 29, 2008

"Egypercesek" 28.

Be kell vallanom őszintén, hogy a hideg beköszöntével újra egyre kevesebb videót készítek. Valószínű, hogy télre most is szüneteltetem a videózást, persze akadhatnak kivételek. :) A kicsit régebbiek közül mazsolázgattam, s akadtam rá az alábbi Egypercesre, ami szeptember vége felé készült.
Augusztus végétől a Yonge és Dundas kereszteződésénél újfajta gyalogos rendszer működik. A becsületes neve 'Scramble Phase Crossing', aminek lényege, hogy egy kereszteződésnél egyszerre áll meg az autós forgalom mindkét irányból és a gyalogosok szintén egyszerre indulnak meg mindenfelől. Ily módon a keresztbe közlekedés is lehetségessé válik, azaz a gyalogosok össze-vissza mehetnek át az utcán, amerre éppen kedvük tartja. A "scramble" tkp. egyfajta zavarodottságot is jelent. :)
A világon többfelé ismert és közkedvelt már ez a szisztéma, pl. New Zealandon vagy Japánban, ahol több, mint 300 ilyen rendszerű kereszteződés működik. A torontói Yonge-Dundas szerintem valóban igényelte ezt a megoldást, hiszen kb. 100.000 gyalogos fordul meg itt minden nap. Az új rendszer mindenképpen a gyalogosoknak kedvez, akik így gyorsabban és biztonságosabban juthatnak el céljuk felé. A rendszer 'Barnes Dance' néven is ismert, főleg az Egyesült Államokban. Herry Barnes mérnök volt az első, aki alkalmazta ezt a metódust olyan zsúfolt nagyvárosokban, mint San Fransisco vagy Miami. A név egy újságcikk után ragadt meg, mely szerint a gyalogosok olyan boldogok az új megoldástól, hogy szinte táncolnak az utcán.
Hm. Nos, én táncot nem láttam a helyszínen, de ettől még lehetséges, nem igaz? :)
Én egy kevésbé forgalmas időpontban jártam arrafelé...

Scramble Crossing from Livia on Vimeo.

Íme egy Tokyo-i változat. Itt már jobban látni, miről is van szó. :)

3 megjegyzés:

Manka írta...

Ebben az a legviccesebb, hogy Pécsett hosszú évek ót aműködik az egyik belvárosi kereszteződésnél, de ott senki sehogy nem hívja, sőt talán fel sem tűnt az embereknek igazán. Csak élvezik, hogy mehetnek, amerre akarnak :)

Livia írta...

:)) Ez jó. Végül is tök mindegy, hogy hívják, a lényeg, hogy van.

Miskolcon nincs ilyesmi, nem is áll meg egyszerre a forgalom minden irányból. Nekem így ez új a nap alatt... :)

Névtelen írta...

Új-Zélandnál maradnék.